poniedziałek, 1 września 2014

Akcja - Czysta Jura

Ostatniego weekendu sierpnia odbyła się akcja "Czysta Jura" na którą wybraliśmy się z Maćkiem. Celem akcji było sprzątanie szlaków, jaskiń oraz terenów Jury Krakowsko-Częstochowskiej. W całą akcję zaangażowane są okoliczne kluby speleologiczne, ale nie tylko! Udział może wziąć każdy chętny. Dlatego już na samym początku relacji zapraszam wszystkich do kolejnych edycji "Czystej Jury". Kto choć raz był na Jurze, wie jakie przepiękne są to tereny do uprawiania różnorakich aktywności ruchowych, od pieszych wędrówek czy wypraw rowerowych po malowniczych szlakach i ruinach zamków po wspinaczkę skalną i eksplorację jaskiń, a możliwość oddawania się tym przyjemnością i podziwiania natury bez widoku leżących wszędzie śmieci, butelek, papierków i niedopałków papierosów te wrażenia na pewno potęguje. Wracając do początku, tak jak wspominałem na akcję wybraliśmy się z Maćkiem, a że weekend ten chcieliśmy spędzić aktywnie to Tripciaka zostawiliśmy w domu, a do przemieszczania się użyliśmy rowerów :)

W sobotę z rana wsiedliśmy w pociąg do Myszkowa, z którego dalej mieliśmy jechać szlakiem do Złotego Potoku na zbiórkę. Tutaj niestety pojawił się problem, Maciek, który zaspał na pociąg i wpadając na dworzec na 3minuty przed odjazdem zapomniał zabrać mapę, więc nie pozostało nam nic innego jak pokonanie 25km asfaltem... czego nienawidzę :P Na miejsce dotarliśmy koło godziny 12:00, gdzie na ostatnich dojeżdżających czekała już cała ekipa, w tym nawet osoby z Trójmiasta! Po otrzymaniu gumowych rękawiczek i worków na śmieci oraz podzieleniu się na kilkuosobowe grupy ruszyliśmy w las w celu oczyszczania terenów zielonych ze śmieci. My obraliśmy kierunek bramy Twardowskiego, a następnie zataczając pętlę w kierunku miejsca zbiórki uzbieraliśmy 3 worki śmieci. Grrrr najwięcej było niedopałków papierosów, butelek oraz papierków po batonikach i cukierkach...normalnie ciężko człowiekowi zgnieść papierek i schować do kieszeni, a potem wyrzucić do kosza, łatwiej ciepnąć na ziemię i niech leży przez kolejne tysiące lat...Po odniesieniu worków na miejsce składowania i powrocie na polankę, organizator poprosił jeszcze 10 osób, gdyż znalazł w rezerwacie przyrody wysypisko butelek po wódce.  Zebraliśmy ich ponad 10, z czego każdy potrafił ważyć ponad kilkadziesiąt kilogramów, więc aby całą akcję transportową przeprowadzić sprawnie, użyliśmy wojskowych noszy, które posiadało OSR z Częstochowy, które zapewniało nam opiekę medyczną :) Hmmm ciekawe skąd to się tam wszystko wzięło? Czyżby znajdujący się kilkadziesiąt metrów dalej bar poskąpił na wywóz śmieci i   sam postanowił je zutylizować w lesie?! Tego nie wiemy, pozostają tylko domysły. Takiej ilości butelek, raczej ciężko wyprodukować grupie imprezowiczów przez rok, a co dopiero pojedynczym osobom...

Po kilku godzinach zbieractwa, przyszła pora na odpoczynek. Cała akcja to nie tylko zbieranie śmieci, to również wiele innych atrakcji. My mieliśmy okazje wziąć udział w chyba najlepszym szkoleniu pierwszej pomocy. Kupa śmiechu, proste opisy czynności, a wszystko to przeprowadzone w takiej atmosferze, że głowa mała;) AAAAA co najważniejsze, wszystko zostało w głowie! Potem postrzelaliśmy z łuku oraz wiatrówki do celu, a pod wieczór wspólnie zasiadaliśmy do ogniska integracyjnego pałaszując kiełbaski ufundowane przez sponsorów, śmiejąc się i słuchając różnorakich opowieści :) Jak to bywa na imprezkach, gdy ktoś zasypia jako pierwszy, w dodatku na noszach to może obudzić się w dziwnym miejscu...tak właśnie skończył Kamil, któremu ufundowaliśmy dowcip, wynosząc go kilkaset metrów dalej na sam środek muzycznej sceny. Oczywiście, zostały zachowane wszelkie względy bezpieczeństwa. Kamil został obwinięty folią NRC, co by nie zmarzł w nocy i co jakiś czas ktoś do niego zaglądał czy przypadkiem coś go nie pożera ;P
Ognisko trwało niemalże do świtu, a my jakoś dziwnie wstaliśmy z samego rana. Zjedliśmy śniadanie, spakowaliśmy namioty, posiedzieliśmy jeszcze  troszkę z ekipą z Katowickiego klubu speleologicznego, przy okazji rzucając okiem na mapę Jury, więc trasę powrotną pokonaliśmy już lasem. Co tu dużo mówić, świetna inicjatywa i zabawa, super atmosfera, my na pewno weźmiemy udział w kolejnej edycji, biorąc ze sobą jeszcze większą ekipę :)